dies que no existeixen cada dia

He necessitat tres dies per pair que hi ha dies que no existeixen cada dia. Arriben i se’n van. Els vint-i-nous de febrer tornen cada quatre anys. I necessites potser tres dies per pair-ho, per recordar què estaves fent fa quatre anys. Jo enguany ho he recordat. Era el primer primeríssim dia que acabava de crear una nova proposta: PARNÀS. La poesia. La passió. La rima i no. L’acràcia. La salvatgia. A partir del 29 de febrer de 2008 PARNÀS voldria dir Poesia Apassionada Rimada-i-No Àcrata i Salvatge. Aquell vint-i-nou de febrer feia pocs dies que havia mort el nostre admirat Palau i Fabre. I vaig llegir sentidament “Cant espiritual” (gràcies, Francesc (Bombí-Vilaseca), per fer-me’l descobrir!). Després va sonar una música molt trista. No hi ha cap document que pugui testimoniar que això va passar així. Prò jo, enguany, encara ho recordo.

CANT ESPIRITUAL

No crec en tu, Senyor, però tinc tanta necessitat de creu-
re en tu, que sovint parlo i t’imploro com si existissis.

Tinc tanta necessitat de tu, Senyor, i que siguis, que arribo
a creure en tu -i crec que crec en tu quan no crec en ningú.

Però després em desperto, o penso que em desperto,
i m’avergonyeixo de la meva feblesa i et detesto. I parlo
contra tu que no ets ningú. I parlo mal de tu com si fossis
algú.

¿Quan, Senyor, estic despert, i quan sóc adormit?
¿Quan estic més despert i quan més adormit? ¿No serà
tot un son i, despert i adormit, somni la vida? ¿Desperta-
ré algun dia d’aquest doble son i viuré, lluny d’aquí, la
veritable vida, on la vetlla i el son siguin una mentida?

No crec en tu, Senyor, però si ets, no puc donar-te el mi-
llor de mi si no és així: sinó dient-te que no crec en tu.
Quina forma d’amor més estranya i més dura! Quin mal
em fa no poder dir-te: crec.

No crec en tu, Senyor, però si ets, treu-me d’aquest en-
gany d’una vegada; fes-me veure ben bé la teva cara! No
em vulguis mal pel meu amor mesquí. Fes que sens fi, i
sense paraules, tot el meu ésser pugui dir-te: Ets.

Josep Palau i Fabre

Deixa un comentari

